Utracono sygnał GPS, czyli o anty-zagłuszaniu

Zależność od pozycjonowania GPS/GNSS to jeden z najczęściej podnoszonych zarzutów co do bezpieczeństwa użycia jednostek bezzałogowych na morzu. W przypadku utraty pozycjonowania satelitarnego operator czy centrum kontroli na lądzie zostaje pozbawione informacji o położeniu swojej jednostki, a tym samym ich wpływ na bezpieczeństwo USV i otoczenia staje się znacznie ograniczony lub wręcz zerowy. Co może być przyczyną utraty pozycjonowania? Na przykład celowe zagłuszanie GPS.

Czy GPS można zagłuszyć?

O ile poziom niezawodności samych systemów GNSS w toku lat ich użytkowania nie budzi wątpliwości, o tyle zakłócenie odbiornika na poziomie użytkownika jest niezwykle łatwe i osiągalne dla każdego. Zagłuszacze, tzw. jammery, uniemożliwiające lokalizację np. samochodu przez zagłuszenie odbieranego sygnału GPS, można kupić na aukcjach internetowych za niewiele ponad 100 zł. Urządzenia o większej mocy mogą zakłócić odbiór sygnału GPS na przestrzeni wielu kilometrów.

Problem dotyczy nie tylko morza Jest równie poważny w powietrzu i na lądzie. Doniesienia o incydentach zagłuszania GPS regularnie pojawiają się w mediach. Amerykańscy piloci samolotów, od Cessny 172s do Airbusa A300s, w latach 2013 – 2016 zgłosili blisko 80 przypadków obserwacji zakłócania sygnału GPS na terenie USA1. Liczne przypadki zakłócania urządzeń pozycjonowania odnotowano w 2019 roku na statkach poruszających się w rejonie Zatoki Perskiej2.

Kwestia zagłuszania GPS dotyczy również zastosowań lądowych, a w szczególności używania lokalizatorów GPS do zabezpieczania pojazdów lub cennego ładunku przed kradzieżą lub nieuprawnionym użyciem. Spektakularny przypadek , i to z Polski, dotyczy tzw. skoku stulecia – czyli kradzieży blisko 8 mln złotych z konwoju transportującego pieniądze dla jednego z banków. Do ukrycia położenia furgonetki użyto zagłuszacza GPS. Inicjatorów skoku ujęto, ale łupu nigdy nie odnaleziono3.

Co w takim razie?

Techniki obrony przed zagłuszaniem GPS były dostępne na rynku militarnym, jednak niewielu cywilnych użytkowników mogło sobie pozwolić na ochronę pojazdów. Do teraz. K2sea zostało oficjalnym dystrybutorem marki InfiniDome – producenta pierwszych na rynku systemów ochrony pozycjonowania GPS, dostępnych dla szerokiego grona użytkowników cywilnych. Niewielkie, proste w użyciu urządzenie chroni przed działaniem zagłuszaczy sygnału GPS, wykorzystując technikę tzw. null steering i zapewniając tym samym ciągłość pozycjonowania GPS.

Zapewnij swoim pojazdom i ładunkom pewność pozycjonowania na: https://k2sea.pl/produkt/antyjammer-gps-otosphere

Źródła:

1 Are GPS Jamming Incidents a Growing Problem for Aviation?, https://www.aviationtoday.com/2017/01/31/are-gps-jamming-incidents-a-growing-problem-for-aviation/, 20.07.2020.

2 Shipping Industry Faces GPS Disruption in Persian Gulf, https://www.satellesinc.com/shipping-industry-faces-gps-jamming-in-persian-gulf/, 14.07.2020.

3 “Katarzyna Binkowska, “Czwarta kupka była dla Grzegorza”, Angora nr 15, 12.04.2020.